تقلید ورزش با استفاده از دستگاه ECPبرای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

 9 اوت 2016- محققان استرالیایی در حال برنامه ریزی برای مطالعه ای هستند که در آن اثرات فعالیت بدنی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، شبیه سازی می شود.

 دستگاهی که برای این شبیه سازی استفاده می شود، دستگاه ضربان شمار خارجی[1] یا ECPنام دارد که با قرار دادن نوارهایی بروی ناحیه ی پایینی و بالایی پا و ایجاد فشار بروی پاها در حالیکه بیمار درحالت  استراحت دراز کشیده است،  قادر است اثرات ورزش را برای بیمار شبیه سازی کند.

محققان دانشگاه کوئیزلند امیدوارند که این دستگاه بتواند با شبیه سازی ورزش به بهبود سلامت بیماران  مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. درمان ECPاحساسی مانند ورزش سبک به مدت 30 تا 45 دقیقه را ایجاد می کند. درحال حاضر استفاده از این دستگاه بصورت آزمایشی بروی بیماران امتحان شده است و بیماران آنرا همانند یک جلسه ی ماساژ توصیف می کنند.

ورزش بخشی اساسی در مدیریت دیابت نوع 2 محسوب می شود و محققان می گویند: ECPمی تواند به بهبود گردش خون و سلامت قلبی عروقی بیماران کمک کند.

دکتر Robertsاز محققان دانشگاه کوئیزلند می گوید: انقباضات نوارهای این دستگاه در بین ضربان قلب به بازگشت خون به قلب کمک کرده و باعث کاهش کار قلب می شود، این دستگاه اساساً به گردش خون کمک کرده و بیماریهای محیطی که بر اثر کلسیفیکاسیون یا ایجاد پلاک ها همراه با مسدود شدن رگها و شریانها در بازوها و پاها ایجاد می شود را با کاهش فشار بر روی عروق، بهبود می بخشد.

دکتر Robertsامیدوار است که تمام بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بتوانند از درمان ECPبهره مند شوند  اما او تاکید میکند که این روش مناسب افرادیست که برای انجام ورزش با چالش هایی مواجه هستند و حتی انجام پیاده روی کوتاه  نیز برای آنها سخت است.  Michelle Trute، مدیر اجرایی دیابت کوئیزلند می گوید: این تحقیق نشان می دهد که از این دستگاه می توان برای افرادیکه قادر به انجام حرکات فیزیکی  و  ورزشی نیستند، استفاده کرد.

محققان دانشگاه کوئیزلند در حال حاضر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در محدوده ی سنی 18 تا 80 سال برای شرکت در یک کارآزمایی درمانی جدید  ECPثبت نام می کنند.

 منبع :



[1] the External Counterpulsation